DREMA NEWS | 2021

8 przez GUS zbliży się właśnie do rzeczonej wartości, co i tak w dalszym ciągu będzie wynikiem bardzo dobrym. Przyglądając się wynikom branży w tym roku można by było przypuszczać, że największy kryzys mamy już za sobą. I tak w I półroczu 2021 roku udało się wyprodukować meble o wartości 26,2 mld złotych, co oznacza wzrost aż o 27% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2020. Oczywiście nie można pominąć wpływu lockdownu z mar- ca i kwietnia 2020 roku na ten wynik. Z uwagi na to warto porównać dane za I półrocze2021 roku do I półrocza 2019 roku, czyli okresu przed pandemią. W tym przypadku rów- nież mamy znaczący wzrost wartości produkcji sprzedanej, bo aż o 13,5%. Jednak należy tu dodać, że wraz z początkiem wybuchu pandemii jesteśmy świadkami galopującego wzrostu cen materiałów i surowców wykorzystywanych do produk- cji mebli. Niektóre towary w ciągu ostatnich 12 miesięcy podrożały o 100% i więcej. Są to na przykład płyty drew- nopochodne i pianki do mebli tapicerowanych. Do tego dochodzą problemy z niedoborem tych produktów, za- chwianiem łańcuchów dostaw, rosnącymi kosztami pro- dukcji poprzez wzrost wynagrodzeń pracowników czy cen za energię energetyczną. Czy wzrosty cen surowców i materiałów przerwą dobrą passę producentów mebli? Milena Dorozińska, Tomasz Wiktorski B+R Studio Tomasz Wiktorski Dokładnie rok temu gdy przygotowywaliśmy materiał do Drema News 2020, w podsumowaniu zastanawialiśmy się co przyniesie II połowa 2020 roku i czy miniony rok będziemy mogli określić jako rok kolejnych rekordów. Dziś już wiemy, że mimo wybuchu pandemii i związanej z nią obostrzeń rok 2020 wpisał się jako kontynuacja rekordów branży meblo- wej. Według oficjalnych danych GUS wartość produkcji sprze- danej wyniosła 52,5 mld złotych (wraz z firmami mikro), co daje wzrost o 4% wobec roku 2019. Jest to oczywiście wy- nik bardzo dobry i wręcz niespodziewany biorąc pod uwa- gę sytuację w 2020 roku, ale jest jedno „ale”. W przypadku pełnej zbiorowości firm GUS zazwyczaj wraz z upływają- cym czasem koryguje wartość produkcji sprzedanej i jest to najczęściej korekta w dół. Przykładowo w połowie 2020 roku GUS podał, że wartość produkcji sprzedanej w 2019 roku uwzględniając wszystkie firmy wyniosła 51,8 mld złotych. Pod koniec 2020 roku ta wartość została skorygo- wana do 50,5 mld złotych. W ostatnim kwartale 2020 roku B+R Studio prognozowało, że całkowita wartość produk- cji sprzedanej mebli wyniesie 50,6 mld złotych. Uważamy, że do końca bieżącego roku oficjalna wartość podawana Wartość produkcji sprzedanej mebli Produkcja sprzedana I-VI 2021 r. (mld zł) I-VI 2020 r. (mld zł) I-VI 2020 = 100 2020 r. (mld zł) według GUS 2020 r. (mld zł) według B+R Studio 2020 = 100 według GUS/B+R Studio 26,2 20,6 1,27 52,5 50,6 1,04/1,00 Źródło: dane GUS; obliczenia B+R Studio Tomasz Wiktorski Za wzrastające koszty produkcji ostatecznie zapłaci klient detaliczny, ponieważ sieci handlowe nie zamierzają rezy- gnować z marż po trudnym roku 2020, kiedy kilkukrotnie były one zamykane na czas lockdownów. Na podstawie co- miesięcznego badania B+R Studio na temat wzrostu cen mebli stwierdzono, że w okresie marzec-lipiec b.r. średni wzrost cen mebli wyniósł 9,2%. Co miesiąc zbieramy i ana- lizujemy dane na temat kilkuset wytypowanych produktów z 12 największych sklepów meblowych, które pogrupowa- ne zostały od krzeseł i stołów, przez meble tapicerowane, skrzyniowe i materace po meble młodzieżowe, home of- fice czy meble łazienkowe. Subskrybenci badania co mie- siąc przyglądają się inflacji w poszczególnych kategoriach mebli, sprawdzają, jakie ruchy cenowe wykonały poszcze- gólne sklepy. Dzięki takim informacjom producenci mebli, handlowcy, dostawcy dla meblarstwa mają możliwość pre- cyzyjnie zmierzyć zmiany zachodzące na rynku i szybko reagować na postępowanie konkurencji. W tym miejscu warto zastanowić się, czy obecne wzrosty nie ostudzą zapału konsumentów na zakup mebli? Analizu- jąc wyniki w budownictwie, a dokładnie liczbę oddanych mieszkań do użytku (wzrost o 8% w I półroczu b.r. wobec I półrocza 2020 r.) i wydanych pozwoleń na budowę (wzrost aż o 40% w I półroczu b.r. wobec I półrocza 2020 r.) można przypuszczać, że za kilka miesięcy po okresie wakacyjnym popyt na meble będzie wyższy. Tym bardziej, że prawdopo- dobnie znowu będziemy spędzać więcej czasu w domach za sprawą kolejnej fali zachorowań. Przedstawione wyżej wyniki jasno pokazują, że polska branża meblarska pomimo problemów z dostępnością i ce- nami materiałów jest w relatywnie dobrej formie i pierwsze prognozy B+R Studio wskazują na to, że ten stan utrzyma się również w drugiej połowie 2021 roku. Już niebawem rozpoczniemy prace nad najnowszym wydaniem raportu Polskie Meble Outlook, a w nim jak zawsze zamieścimy na- sze szacunki na bieżący rok i prognozy na dwa kolejne lata. Zachęcamy do śledzenia naszej strony www.brstudio.eu , aby być na bieżąco z informacjami o branży meblowej.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz